Aktuality

Cestovanie verejnou dopravou bude už čoskoro JEDNODUCHŠIE a LACNEJŠIE

Cestujúci, ktorí využívajú verejnú osobnú dopravu, budú môcť s jedným cestovným lístkom cestovať rôznymi dopravnými prostriedkami - vlakom, prímestským autobusom aj mestskou hromadnou dopravou.

Cestovanie verejnou dopravou bude už čoskoro  JEDNODUCHŠIE a LACNEJŠIE

V Žiline, na Kysuciach a v Rajeckej doline bude v druhom kvartáli tohto roka zavedený integrovaný dopravný systém. Čo to znamená?
 

Cestujúci, ktorí využívajú verejnú osobnú dopravu, budú môcť s jedným cestovným lístkom cestovať rôznymi dopravnými prostriedkami - vlakom, prímestským autobusom aj mestskou hromadnou dopravou v Žiline, Čadci alebo Kysuckom Novom Meste. Ide o pilotný projekt zavedenia integrovanej dopravy v Žilinskom kraji, do ktorého budú v prvej fáze zapojení dopravcovia SAD Žilina, Železničná spoločnosť Slovensko a Dopravný podnik mesta Žiliny. Prvá etapa integrovaného dopravného systému Žilinského kraja (IDS ŽSK) bude spustená na území Rajeckej doliny, mesta Žilina a území Kysúc po mesto Čadca (viď mapa). Organizátorom IDS ŽSK je spoločnosť Integrovaná doprava Žilinského kraja, s.r.o., ktorej zriaďovateľom je Žilinský samosprávny kraj a mesto Žilina. Cestujúcim zavedenie integrovanej dopravy prinesie viacero výhod - lacnejšie, rýchlejšie a flexibilnejšie cestovanie verejnou dopravou. 

 

Cestovanie verejnou dopravou bude jednoduchšie a lacnejšie 

 

Ak sa rozhodnete cestovať verejnou dopravou, postačí vám jeden lístok, ktorý bude prestupný pre autobusy, MHD aj vlaky v rámci pilotného územia Rajecká dolina - Žilina - Kysuce. Integrovaný dopravný systém ovplyvní priaznivo aj cenník verejnej dopravy - nová tarifa IDS ŽSK prinesie výrazné zľavy pre pravidelných cestujúcich, ktorí budú využívať predplatné cestovné lístky (PCL). Zľavy pre pravidelných cestujúcich sa môžu pohybovať na úrovni aj viac ako 40 %. V praxi to znamená, že aj ak cestujete verejnou dopravou len niekoľkokrát v mesiaci, už sa vám môže oplatiť zakúpiť si predplatený cestovný lístok. Tým, že budú cestovné lístky prestupné medzi rôznymi dopravcami, na viacerých trasách bude cestovanie aj rýchlejšie a pružnejšie.

 

Pilotné územie Integrovaného dopravného systému Žilinského kraja (IDS ŽSK)

Do pilotného projektu je zaradené územie Rajeckej doliny, mesto Žilina a územie Kysúc po mesto Čadca (viď mapa). V integrovanom dopravnom systéme budú obce a mestá rozdelené do jednotlivých zón. Pilotné územie pozostáva z 13 regionálnych zón a 2 mestských zón (Žilina, Čadca). Mestskú zónu Žilina budú môcť cestujúci využívať vrátane MHD alebo bez MHD. Mestskú zónu Čadca budú môcť cestujúci využívať vrátane MHD, rovnako bude možné využívať aj MHD v Kysuckom Novom Meste.

Kedy bude integrovaný dopravný systém spustený?

Predpokladaný termín spustenia prvej etapy je už od apríla 2022. Aktuálne prebiehajú testovania vzájomnej kompatibility čipových kariet a predajných systémov medzi zapojenými dopravcami. Pokiaľ nebudú zistené technické nedostatky, cestujúci pocítia výhody integrovanej verejnej dopravy už začiatkom apríla.

Dôležité informácie pre cestujúcich

Aktuálne dopravné karty vydané zapojenými dopravcami (SAD Žilina, Železničná spoločnosť Slovensko, DPMŽ) bude možné využívať aj naďalej v rámci Integrovaného dopravného systému (IDS ŽSK). Pre zjednodušenie využívania dopravných služieb však bude postačovať už len jedna dopravná karta. To znamená, že ak má cestujúci v súčasnosti viac kariet od rôznych dopravcov, po spustení IDS ŽSK mu na cestovanie bude postačovať už len jedna dopravná karta bez ohľadu na to, v ktorom dopravnom prostriedku sa nachádza. Cestujúci sa sám rozhodne, ktorú kartu bude používať v rámci cestovania integrovanou dopravou.

Čaká cestujúcich viac prestupov? V čom sa budú musieť prispôsobiť novému fungovaniu IDS ŽSK?

Podstatou fungujúceho integrovaného dopravného systému je tvorba navzájom previazaných, rýchlych chrbticových liniek so sieťou obslužných liniek obsluhujúcich predovšetkým odbočné smery. Väzba medzi linkami bude zabezpečená prostredníctvom prestupu. Zvýšená potreba prestupov je v ňom kompenzovaná zvýšeným počtom spojov, čím sa na viacerých trasách stane cestovanie verejnou dopravou rýchlejším a pružnejším, najmä s ohľadom na početné kongescie (dopravné zápchy) v Žilinskom kraji, kedy práve nosná železničná doprava ponúka vhodnú alternatívu ako sa týmto problémom vyhnúť.

Plánované sú aj zmeny v cestovných poriadkoch 

So spustením IDS ŽSK budú zároveň zavedené nové cestovné poriadky pre Rajeckú dolinu, o čom budú cestujúcich informovať priamo dopravcovia v dostatočnom časovom predstihu.

Kde nájdete viac informácií o projekte IDS ŽSK?

Organizátorom integrovaného dopravného systému Žilinského kraja je spoločnosť Integrovaná doprava Žilinského kraja, s.r.o. Jej zriaďovateľmi sú Žilinský samosprávny kraj a mesto Žilina.  Kontakt pre médiá: info@idzk.sk

schéma tarifných zón

SCHÉMA NA STIAHNUTIE V PDF

CENNÍK NA STIAHNUTIE V PDF

Technické informácie

Zóny v I. Etape IDS ŽSK

Žilina + Rajecká dolina

Kysuce

Zóna 99

Žilina bez MHD

Zóna 100

Žilina

Zóna 101

Turie, Porúbka, Lietavská Lúčka,

Lietava, Lietavská Svinná-Babkov

Podhorie

Zóna 102

Rajecké Teplice, Konská, Kamenná Poruba,

Zbyňov, Kunerad, Stránske, Jasenové, Kľače

Zóna 103

Jasenové*, Kľače*, Rajec, Šuja, Ďurčiná, Rajecká Lesná, Malá Čierna, Veľká Čierna

Zóna 104

Fačkov

Zóna 105

Čičmany

 

* Obce Jasenové a Kľače sú zaradené do dvoch zón 102 a 103, nakoľko všetky ich zastávky ležia na hranici týchto zón. Cestujúcemu postačuje zakúpenie jednej zo zón, do ktorej obec spadá podľa smeru jazdy cestujúceho.

Zóna 200

Čadca

Zóna 201

Oščadnica

Zóna 202

Krásno nad Kysucou, Zborov nad Bystricou

Zóna 203

Klubina, Stará Bystrica, Radôstka

Zóna 204

Nová Bystrica

Zóna 205

Povina, Lodno, Kysucký Lieskovec, Dunajov,

Ochodnica

Zóna 206

Radoľa, Kysucké Nové Mesto

Zóna 207

Horný Vadičov, Dolný Vadičov, Snežnica, Lopušné Pažite

Zóna 208

Nesluša, Rudinská, Rudina, Rudinka

Zapojení dopravcovia v I. Etape IDS ŽSK

Slovenská autobusová doprava Žilina, akciová spoločnosť - www.sadza.sk

Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o. - www.dpmz.sk

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. - www.zssk.sk

 

Prípadové Štúdie - zľavy na cestovnom v rámci zavedenia Integrovaného dopravného systému

Príklad 1: Trasa Fačkov-Žilina

Cestovné lacnejšie o 42%

Cestujem pravidelne autobusom z Fačkova do Žiliny a v rámci Žiliny sa presúvam MHD. Potrebujem teda predplatný cestovný lístok IDS ŽSK na 5 zón (104, 103, 102, 101, 100). Za takýto predplatný cestovný lístok IDS ŽSK na 30 dní zaplatím iba 56 €. Doteraz som za cestovanie na tejto trase platil 96,40 €  pri využití čipovej karty v kombinácií s mesačným cestovným lístkom na MHD v Žiline, navyše v rámci nového integrovaného dopravného systému môžem na jeden lístok využívať už aj vlak medzi Rajcom a Žilinou.

 

Príklad 2: Trasa Čadca-Žilina

Cestovné lacnejšie o 30%

Cestujem pravidelne vlakom z Čadce do Žiliny, v rámci mesta Čadca a Žilina sa presúvam MHD, potrebujem predplatný cestovný lístok IDS ŽSK na 5 zón (200, 202, 205, 206, 100). Za takýto predplatný cestovný lístok IDS ŽSK na 30 dní zaplatím iba 56 €, čo je až o 25 € menej v porovnaní s tým, že doteraz ma cestovné stálo 81 € pri platbe z čipovej karty v MHD Čadca v kombinácií s využitím súčasného mesačného cestovného lístka na vlak a v MHD Žilina, navyše v rámci nového IDS môžem využívať aj autobus medzi Čadcou a Žilinou.

 

Prípadová Štúdia - zrýchlenie prepravy v rámci IDS

Príklad 1: Zrýchlenie prepravy na trase z obcí Bystrickej doliny a z obce Oščadnica do Žiliny

Pri cestovaní z obcí Bystrickej doliny a z obce Oščadnica, pri ktorom cestujúci využijú prestup z prímestských autobusov na zrýchlené vlaky v stanici Krásno nad Kysucou, je cestovný čas v porovnaní s priamymi autobusovými spojeniami kratší. Časové zvýhodnenie na tomto úseku zvýrazňujú aj rozsiahle kongescie, ktorým je možné vyhnúť sa práve pri využití železničnej dopravy.